Dlouhá léta spadaly Markoušovice pod okolní farnosti, zejména šlo o Malé Svatoňovice, a teprve josefinismus tuto situaci změnil, neboť císař Josef II. navštívil v roce 1771 tuto obec a rozhodl o tom,…
V těchto místech se původně žádná studna ani kašna nenacházela. Původní roubená studna s rumpálem a okovem byla vybudována na severní straně náměstí, kde byla později postavena dřevěná kašna, ale ta…
Původní roubené stavení čp. 10, doložené již I. vojenským mapováním z let 1764-1768 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c113) a jeho rektifikací z…
Výstavba zdejší železnice, jež vznikla v rámci trati PrahaHradec Králové-Kyšperk (dnešní Letohrad), byla plně v režii Společnosti severozápadní dráhy, jež vedle toho stanovovala jízdné, nákladní…
Přelom 19. a 20. století byl v oblasti zemědělství v mnoha oblastech rozdílný. Zatímco přicházela na trh řada různých hospodářských strojů a nářadí, vyvíjela se a propagovala umělá hnojiva, nové…
Tato třebechovická kaplička je památkou na pobělohorskou rekatolizaci, což dosvědčuje článek z 1. čísla „Královéhradecka. Vlastivědného sborníku pro školu a dům“, jež vyšlo v roce 1924:„Fr. Probošt:…
V roce 1903 byl výstavním předmětem družstva kameníků v Podhorním Újezdě na krajinské výstavě v Hořicích mohutný pískovcový balvan o délce 12 m a hmotnosti na 300 metrických centů, tehdy nejdelší…
O pomníku, který by byl věnován místním odbojářům a padlým ve 2. světové válce, se začalo hovořit krátce po osvobození, ale nakonec byl zařazen až do prací pětiletého plánu v letech 1949-1953, jehož…
Původně se v těchto místech nacházel dřevěný most, který byl většinou často se vyskytujícími povodněmi poškozen nebo zničen, a tak musel být mnohokrát obnovován. V roce 1877 byl nakonec místo starého…
Stejně jako okolní obce, tak i Smiřice se dočkaly železničního spojení v souvislosti s vybudováním železniční trati z Pardubic do Liberce. Na počátku jejího vzniku stáli: továrník Jan baron Liebig,…